Saturday, September 30, 2006

?

ترددت كتيير واأنا بكتب البوست دة مش عارف يمكن حااسس ان الموضوع ما يمسكوش اوي او يمكن حاسس اني مش هقدر اأوصلكم كم الدهشة والغرابة والتوفيق في نفس الوقت بس هقولكم ع اللي حصل لاسباب هقولهالكم في اخر البوست
اللي حصل امبارح اني ف اماان الله صليت المغرب وفطرت ولبست بسرعة وطلعت علي شغلي المهم ركبت ميكروباص معدي كدة قبل كوبري قصر النيل بشوية والعربية زحمة وركبت بسرعة عشان الحق الشغل عشان كدة ساند علي الباب طبعا الشارع زحمة والعربيات سريعة جدا واذا بالباب بيتفتح وصاحبكم يلاقي نفسة بيمسح الرصيف برجليه عارفيني ا جماعة الافلام الامريكاني والخدع السينمائية اللي كانو بيجبوها ف القناة التانية لما واحد ماسك بايد واحدة ف عربية الشرطة ومعرفش ابصر ايةى حاجات من دي نفس المنظر كل اللي حاسة ساعتها اني مش فاكر انا كنت ماسك بايدي ف حاجة اية الحاجة دي مش فاكر ايد واحد ولا حديدة ولا ايه بس ف اللحظة دي حسيت اني بموت صدقوني كلمة الموت اللي بجد موت بدني مووت الي هوة خروج الروح مشكلتي اني ببص ناحية الحاجة الي ماسك فيها وكاني بقولها انتي ماسكة فيا لية خلاص انا بموت واية ياعني انا مش زعلان الحمد لله بس انا خايف احسن التاكسي اللي ورايا وبقيت العربيات تدوس عليا واتبهدل انا عايز أموت ف هدوء حقيقي مش عايز اتبهدل كووول دة مر عليا في 4 أو5 ثواني تقريبا وبقيت الركاب بيزعقو وبيقولو للسواق حاسب حاسب وسبحان الله نفس التفكير بردة ان انا مؤمن اني خلاص بموت ومش مرعوب غير من اني اتعذب او اتالم اوي
المهم الحمد لله لقيت العربية بتقف وانا رجعت تاني للكرسي والناس بتقولي انت كويس وصاحبكم مذبهل مش فاهم اي حاجة او مش مصدق معرفش ببص لرجلي وايدي مش مصدق اني لسة سليم والناس بتكلمني وانا مش بنطق تماما خالص نزلت اشرب شوية مية ورجعت مش مصدق انني ماشي علي رجلي وانها ما انكسرتش ع الاقل
مش عارف يا جماعة يمكن علي فكرة دي رابع مرة اتعرض للموت ف حياتي بس المرة دي بالذات كانت في رمضان ويوم الجمعة ووقت صلاة التراويح زمن غريب او مميز اوي عن المرات اللي فاتت كل اللي قلتة يمكن بعديها بشوية الحمد لله الحمد لله بس وكاني مش انا اللي حصل لي دة اكني واحد تاني لدرجة ان واحد م الركاب بيقولو انت بتصلي فاستغربت اوي وقلتلة ياعني الحمد لله
ورجع تاني يقولي لا بجد بتصلي عارف انت لو ما كنتش بتصلي لازم تصلي عشان ربنا سبحانة وتعالو نجاك انهاردة
يمكن انا اسف يا جماعة حكيت لكم حكاية ملهاش اي لازمة بس التجربة دي اثرت فيا انا شخصيا كتير وغرضي الاساسي من كتابة البوست بجد ان كل اللي بيقرا البوست اولا يذكر ربنا سبحانة وتعالي وكلمة الحمد لله بجد لان ساعتها خصوصا حسيت ان الانسان واحلامة وازماتة ومشاكلة وحزنة والدنيا دي كلها مش اكتر من فقاعة هوا و أي حد عندة ازمة او حلم لسة ما حققوش بجد ربنا سبحانة وتعالي أد اية رحييم اوي ومفيش حاجة اسمها مستحيل علي ربنا ربنا سبحانة وتعالي بجد نجا بني ادم بكل قوانين الطبيعة كان مفروض يكون مااات من شوية يمكن لما يكون الانسان عندة امل ف ربنا حقيقي مفيش حاجة اسمها صعب او مستحيل ممكن تموت ف لحظة وممكن رترجع للحياة ف لحظة بردة والحيا والرجوع للحياة بيتهيالي معجزة اكبر بكتير من انسان مريض او انسان في اي ازمة من اي نوع
انا مش عارف اية مغزى اللي بيحصلي او يمكن ربنا بيوصلي رسالة او اختبار مش فاهم حقيقي دي رابع مرة تتكرربس كل اللي نفسي اعملة اني اشكر ربنا سبحانة وتعالى كتير اوي ويمكن انا اعرف ان في ناس لما بتتعرض لحاجة زي كدة بتندر ندر وكدة انا ما ندرتش بصراحة بس حااسس اني عايز اعمل خير كتيير طبعا ربنا سبحانة وتعالي غني عن العالمين بس حقيقي عايز أسئل رجل دين او كدة يقولو ممكن اعمل ايه ياعني وسوري مرة تانية صدعتكم سلامي ليكم كلكم

7 comments:

توهة said...

لو بتكرر فى ركوبك الميكروباص يبقى ربنا عايز يقولك "يابنى حرام عليك اركب تكسى وبطل بخل شويه
هههههههههههههه
ايه يابنى احساس طالب الابتدائى الروعه ده
ياللا عقبال البكالوريا
ورمضان كريم
كروان

سلامـــــــــــــه said...

الف سلامه يا حبيبي
طبعا دي كلها رسايل من ربنا
بس ياريت نعرف نعمل بيها
................
علي العموم الف سلامه برضه
.........
دمت بود

غادة الكاميليا said...

انا كل مكتب التعليق يتمسح انا هختصر المرة دي بقى بس اياك ينزل
....................
الف سلامه عليك الاول وحمد الله بالسلامه هقولك حاجه بسيطه جدا اني حاسه باحساسك ده لاني عشت فيه لظه بلحظه يمكن مش في انا وف حد غالي على جدا بس كانت بين ايدي انا كنت دايما بتمنى الموت وحسيت ان ربنا عمل كده علشان يقولي الموت اهو قريب اوى هتقدري ولا لا بس بجد انا حسيت اني عايزة اقرب من ربنا اوى علشان امت في سلام مش اكتر فعلا كنت بتمناه دلوقتي مستنياه بس يارب يكون في سلام
حاول انت كمان تقرب من ربنا يا شبابيك

shababik said...

كروان:هههههههه
عندك حق يا كروان برافو عليكي انا اتعقدت اصلا منهم هقضيها تاكسيات بقي علي ما الفيراري تخلص مع اني بردة كنت هعمل حادثة ف التاكسي قبل كدة
مش فاهم احساس طالب الابتدائيي اعني بس تقريبا لاني كاتب البوست كدة بمنتهي العفوية كاني بكلم واحد صاحبي ع القهوة فطلع شوية ساذج معلش اهي مرة بقي وكل سنة وانتو طيبين

سلامة:الله يسلمك يا رب تسلملي يا باشا ألا قولي انتي جايب الصورة دي منين يخربيتك؟

كاميليا:اية دة بقي اللي انا عملتة انا قلبت عليكي المواجع ولا ايه سوري يا كاميليا كلامك مضبوط وحقيقي
بس بعد ازنك بلاش نغمة اليأس والحزن دي حاولي تخرجي منها بسرعة شاورلي لتاكسي حتي بلاش ميكروباص
وانتي عاملة اية دلوقتيييي؟

هوميروس said...

الف سلامة يابرنس

shababik said...

هوميروس،نسلملي يا عسل


كليو باترا:ميرسي جدا يا زوووووووووووق وسالت عليكي العافية يا رب يسمع منك

shimaa said...

7mdla 3la salmtk w 2keed f3ln rbna leeh 7kmto..it's a signs From God mfesh 7aga bt7sl 3bs..& by the way

انا عايز أموت ف هدوء

it's a good wish f3ln