Sunday, July 30, 2006

مطارح

إنهض من علي ركبتيك,أدر وجهك عن قناة الجزيرة
ثم إدخل قلب الشرنقة الترابية المبللة بالدموع المرهقة حتي حين أو الي الأبد
أما أنت:ضع من فضل سيادتك مكان عينيك مشهدين من فيلما امريكيا واقعيا
,إنهض,أنظر للمرآهالخاصة ستجد كلبا تعلم الخيانة فقط من كراسية الوثيرة
ثم أنظر مليا ستري خيطا من دماء يطوق عنقك
حسنا.......... استمر هكذا حتي يأتي الطوفان
لاداعي لمزيد من المشاهد المفزعة,إنسحب من هذا الجو,حضر ورقة مستهلكة,سطّر تدوينة حقيرة ثم أدر وجهك لها أيضا
إتجة قبلة المشرق أشر بعلامتي النصر أو الشهادة
إمضي بضع خطوات إلي أن تسقط كريما

4 comments:

غادة الكاميليا said...

على فكرة أنا كمان الألوان عمتني وانت عارف اللي فيها
بس لما اطوفان ييجي هيقول أنا ومن بعدي الطوفان من الآخر هي بيظه بيظه
بس أقولك حاجه بجد البوست ده فاجئني أصلي متوقعتش تكتب ف ده البوست جامد وواخد التيمه بتاعة شغلك اللي أنا عارفاه

شغف said...

عجبني جدااااااا الشكل و اللون الجديد للبلوج
أحلى من الأول كتييييييير
و كمان ماشي مع الحالة اللي غالبا بتكتب منها
u r so blue

أما بالنسبة للبوست ده
فبصراحة مش لاقيه فيه أي جديد عن شغلك المعتاد / مش كفاية يكون الموضوع مختلف

تعابيرك لسه زي ما هيه ، نفس تركيب الجمل زي ما هوه ، ده يمكن نفس الخطوات المعتادة

وتدوينه حقيرة؟
كده انت مش عاوزنا نيجي هنا تاني


حاول تجدد شوية يا شبابيك انت كده راكد

شغف said...

على فكرة
بين الرحيل و العودة

حلوة جدااا
من أجمل الحاجات اللي قريتهالك

و تعتبر برضه فيها تجديد

shababik said...

فانتازيا:أولا بالنسبة للالوان لسة الخلفية جديدة فلسة ما ظبطش الالوان معاها
تاني حاجة انا ما اقصدش بوش وغادة الكاتميليا تقريبا خدت بالها من دة
وتالتا بلاش أر ع البشر
رابعا أنا زرتك والبوست جميل بس اية الغرور دة كله؟
كاميليا:شكرا يا ست غادة بس مش فاهم لية ياعني ما توقعتيش عادي ياعني طبيعي اوي
كلمات مبعثرة:وانا كمان من متابعينك
وحاسس انك هتبقي مدونة جامدة
شغف:ههههه حلوة أوي دي يا عني انا كائن ازرق عموما انا بحب اللون دة جدا مش عارف ياعني اية مغزي دة بس هوة كدة وخلاص ببساطة كويس ان شكل

البلوج عجبك
هوة بصراحة انا متفق معاكيف النقطة دي انا حسيت بكدة بالضبط من البوست اللي فات بالتحديد مش عارف دة تعلق بشكل معين ولا تيمة وبقيت بحب العب بيها مش عارف بس عموما قريب ان شاء الله يبقي في جددي وميرسي خالص ع الملاحظة المهمة دي
بالنسبة للرحيل والعودة انا رديت هناك