Tuesday, March 14, 2006

قصةأزلية

كنت دوما افصل من المفردات الجامدة قطعا صغيرة وربما تافهة لكنها كانت قادرة ان تساعدني علي الحياة اقصد التخفيف من حدة الحياة.هذة الليلة وما قبلها وما بعدها مزيج من ارهاصات عمر عرضي تخنقة تراجيديا الاشياء.
الزمان1:استيقظ,افطركي اخرج ارنو لاصدقاء الشارع بابتسامات معتادة او احنق علي حرارة الجوثم اعود بجريدة او خالي الوفاضمتعبا,اخذ قسطا من الراحة.الزمان يبدو روتينياياخذ تدريجيا ف الجمود حتي يكاد يصل الي مكان.
المكان1:كل ادوات المكان البالية تاخذ جانبا,الادوية,المرضيوطاقم الصيدلية,الصحبة القديمة علي المقهي وميدو اللذي صاحبنا بتعليقاتة.المكان كلة يبدو مهمشا
المكان والزمان يهجران اطار الاشياء الصغيرة.
الزمان2:لا اراديا يهمل اظافرة وشعرة ولحيتة وملابسة.يصبح انسانا اشعث يقبع في زمن بعيديلغي ملامح الزمن)عشق,هجرة,فراق,.)يحمل الي هناك فقط اسقاطات تجريدية للاماكن.
المكان2:يترك الصيدلية,يغير المقهيالمعتاد,يطلي الشعور الوان شفافة,يهجر اصحابة المخبولين,ثم يفكر في عنوان مناسب لقصتة الاخيرة.
مكان وزمان2:لا وقت للتفكير تم اخيرا اكتشاف الكوكب الحادي عشر.

14 comments:

Anonymous said...

مفرداتك حلوة جدا بس انا باتوه منك كتير بصراحة
المشهد مركز جدا لدرجة صعبة
يمكن محتاج تفاصيل اكتر

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
shababik said...

اولا خطوة عزيزة
وما تقطعيش الزيارات

shababik said...

يا فنجاان

هوميروس said...

واطلع من شارع علي حارة والخ الخ
فين السؤال انا احط ايدي علي السؤال اجاوب

ماشى الطريق said...

يا باشا البلوج بتاعك لذيذ جداً بس مشكلته فى التنظيم أنا حاسس إن الكلام داخل فى بعضه فمشتت العملية

shababik said...

هوميروس:نعم يا حبيبي عايز اية ياعني؟
مهى واضحة خالص يا ميروس
ومفيش سوال ولا حاجة انا سالت وجاوبت عاي نفسي
علق انت بقي.

Mr-Biboooo said...

واضح ان ناس كتير متضايقة منك بسبب عدم التركيز اقولك انا بحب جو الكتابة بتاعك جدا

S H E B A K said...

شبـــاك بيمسى على شبابيك
و بيقوله اهلا بييك
:-)

shababik said...

ماشي الطريق:شكرا يا جميل علي متابعتك ليا وان شاء اللة تتظبط لاني الوورد بتاعي مش اد كدة
بيبو:انتي اللي منور جو الف ليلة كلة يا باشا
ابراهيم:اصل الشاي كان ع النار يا هيمة اهلا بيك يا ابو خليل.
شباك:اهلا بيك ومستني تعليقاتك.

هوميروس said...

تعليق بعد توهة
الكوكب11 انت يمكن لقيته بس هتقدر تدخله
المكان والزمان شر لابد منه
فقط في غرفتي لتجرد من كل تلك الاشياء مع تجريدي قدماي(ميراث)
زمان 2 هو من اسوا الزمنه

mariamagdolen said...

عملك رائع يا اديب انت بجد رائع انا بجد مش عارفة اوصفلك انت بجد كاتب كبير وموهوبوانا بجد من اشد المعجبين باعمالك ياربت تكمل بياناتك او تكتبلنا حاجة عنك

غادة الكاميليا said...

تعرف بتفكرني بواحد أعرفه
بيشتغل متوهاتي بعد الضهر
وبما إني عارفه انك هتقولي سلميلي عليه فأنا هوصل السلام

shababik said...

هوميروس:يا اخي مش عارف كنت حاسس انك جاي تاني.يا مصبرني
ماريا:ياااااااادة كتير اوي عليا ميرسي جدا لزوقك
المهرج والدرويش:ان شاء الله هزوركم انتو كام واحد اصلا يلا ما علينا دلوقتي
غادة الكاميليا:ميييين؟